středa 3. června 2015

Co je virtuální sídlo?

Mezi virtuálním sídlem a virtuální kanceláří lze v české terminologii udělat rovnítko. Virtuální sídlo nebo také virtuální kancelář je služba poskytovaná podnikatelům. Virtuální sídlo nese adresu poskytovatele, který ji pak pronajímá zákazníkovi, tedy právnické osobě, společnosti. Právnická osoba si pak tuto adresu uvede do obchodního rejstříku jako sídlo své firmy. Společnost tyto prostory nevyužívá fyzicky a ve většině případů sídlí na stejné adrese řada dalších nájemců.


Funkce virtuálního sídla

Hlavní podstatou služby je poskytnutí souhlasu s umístěním sídla, bez něhož soud místo nebo sídlo podnikání nezapíše do obchodního rejstříku. Na uvedenou adresu je pak přeposílána korespondence a zásilky a funguje tak zároveň jako úschovna. Ve virtuálním sídle si mj. můžete pronajmout i zasedací místnost.

Posun k lepšímu

V roce 2009 došlo k poměrně zásadní novelizaci občanského zákoníku. Podle tehdejších stanov byly právnické osoby povinny určit jako sídlo společnosti tu adresu, na které společnost skutečně funguje. Tedy tam, kde je umístěna správa společnosti a kde se veřejnost může s představiteli společnosti stýkat. Nyní však, pokud bude společnost schopna zajistit přebírání korespondence, zřídit místo pro obchodní schůzky a pokud bude mít souhlas s umístěním firmy, nemusí skutečně fyzicky na dané adrese sídlit.

Důvody pro zřízení virtuálního sídla a jeho výhody

  • Nejčastějším důvodem jsou úspory. Virtuální sídlo vyjde jednoznačně levněji a to především u profesních oborů, u nichž není kancelář nutná.
  • Touha mít lepší a prestižnější adresu nebo snaha být pod vytíženějším finančním úřadem z důvodu méně častých daňových kontrol. Takovými úřady jsou např. úřady v Praze. V Praze 2 nebo v Praze 4 hrozí nejmenší pravděpodobnost namátkové kontroly. Vzhledem k počtu podnikatelů v obou obvodech chodí podle statistik ministerstva financí daňová kontrola jednou za 213 let v Praze 2 a jednou za 272 let v Praze 4. Mezi města s nejnižší pravděpodobností kontrol patří kromě zmíněných částí Prahy také Plzeň, Liberec, Hradec Králové nebo Pardubice.
  • Prestižní adresa může mít kromě nízké pravděpodobnosti namátkové kontroly také vliv na uzavření obchodu.
  • Pro porovnání, nejvíce kontrol proběhlo na finančním úřadě v Brno III, kde jich za rok 2011 zvládli 1445.
Podnikání ale přeci není o tom, jestli k vám přijde nebo nepřijde kontrola z finančního úřadu. Pokud budete mít vše jasně naplánované a budete si řádně vést daňovou evidenci, můžete si s klidem založit virtuální sídlo i někde jinde.

4 komentáře:

  1. Taky jsem se rozhodla pro pronájem virtuálního sídla. Hlavně teda z důvodu té prestižní adresy. Vypadá to prostě dobře a budí to dobrý dojem. Je pravda, že od té doby, co se pyšním takovou adresou obchody prostě kvetou :D Narazila jsem na fajn společnost, co mi vše zařídila ;)

    OdpovědětVymazat
  2. Dobrý den, chtěl jsem se zeptat, jak je to s virtuálním sídlem a jeho zveřejněním na dodavatelské faktuře? Je to ok nebo tím na sebe upozorňuji. Říkal jsem si, že když mám třeba Apple Watch na firmu a teď mě potkala výměna skla Apple Watch, protože se mi rozbily, jestli to můžu napsat normálně na firmu nebo budu platit ze svého. Samozřejmě já to pak své firmě uhradím. Jde mi jen o to papírování.

    OdpovědětVymazat
  3. Je zajímavé vidět, jak se technologie mění a umožňují nám nové možnosti, jako je právě virtuální sídlo. Osobně jsem se rozhodla pro zřízení virtuálního sídla pro svou firmu a spolu s tím jsem si objednala i business portrét, abych měla kvalitní fotografie pro prezentaci svého podnikání. Na image totiž vždy záleží.

    OdpovědětVymazat
  4. Jojo, v dnešní době už se dá spousta věcí spojených s podnikáním řešit virutálně. A nejen sídlo, ale například i virtuální asistentka. Právě to je něco, nad čím v poslední době hodně přemýšlím. Nemá někdo z vás s takovou virtuální asistentkou zkušenost? Díky. Budu rád za všechny odpovědi. :)

    OdpovědětVymazat